Asset Publisher

Return to Full Page

راه اندازی مرکز نوآوری بانوان دانشگاه کوثر

راه اندازی مرکز نوآوری بانوان دانشگاه کوثر


  

 

راه اندازی مرکز نوآوری بانوان دانشگاه کوثر

     

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، مرکز نوآوری بانوان دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با زیرساخت های متناسب با نیاز بانوان طی دو ماه راه اندازی شد.
 سمیه علی‌آبادی مسئول راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه کوثر گفت: این مرکز اولین مرکز تخصصی بانوان در استان می‌باشد. از اهداف راه اندازی این مرکز حمایت از بانوان خلاق، تقویت نقش نوآوران و کارآفرینان زن می‌باشد. 
وی افزود: در این مرکز حمایت از گروه های نوآور (تیم های استارتاپی) و ایجاد بستر مناسب جهت تحول آفرینی و تجاری سازی ایده‌های محوری دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه و تشویق آنان به تشکیل گروه‌های نوآور و شرکت‌های دانش بنیان با اولویت بانوان به عنوان عضو موسس گروه نوآور صورت می‌گیرد.
مسئول راه اندازی مرکز نوآوری ادامه داد: این مرکز شامل فضای کار اشتراکی، اتاق فکر، اتاق خلاقیت، محل استقرار واحدهای فناور، اتاق جلسات و چند کارگاه می باشد و مخاطبین اصلی مرکز نوآوری بانوان عبارتند از: افراد نخبه، مخترعین، مبتکرین، دانشگاهیان (اساتید، فارغ التحصیلان، کارکنان و دانشجویان)، گروه های نوآور، شرکت های فناور و واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها (R&D) که دارای طرح یا ایده نوآورانه می‌باشند. همچنین کارجویان و دانش آموختگان به عنوان مخاطبین دیگر این مرکز می‌توانند از خدمات واحد کاریابی تخصصی و هدایت گری شغلی استفاده نمایند. 
سمیه علی‌آبادی اظهار داشت: در این مرکز تمامی دانشجویان، اساتید و علاقه مندان می‌توانند ایده‌‏های اولیه خود را با دریافت خدمات حمایتی از مرکز، اجرایی نمایند. در این مرکز ابتدا ایده‌‏های مطرح شده مورد داوری و بررسی اولیه قرار می‌‏گیرد و پس از تأیید داوران وارد مرحله پذیرش در مرکز خواهد شد. در مرحله پذیرش با صاحبان ایده بر روی نحوه چگونگی، میزان حمایت و سهم مشارکت دانشگاه توافق خواهد شد. برای این منظور میزان حداقل و حداکثر میزان سهام دانشگاه با توجه به شرایط هر ایده متغیر می‌‏باشد. پس از طی مراحل اجرای ایده و ساخت محصول قابل پذیرش (MVP) تیم نوپا و یا استارت آپ می‌‏تواند مراحل قانونی ثبت شرکت خود را ثبت نماید.
وی از اهداف عمده ایجاد مرکز نوآوری بانوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان در راستای سیاست های علمی و نوآوری کشور.
۲- ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری در حوزه های مختلف علم و فناوری.
۳- تقویت نقش نوآوران و کارآفرینان زن در توسعه و اعتلای کشور .
۴- شناسایی و توانمندسازی مبتکرین، متخصصین و اساتید و دانشجویان خلاق و نوآور .
۵- تقویت تفکر کارآفرینی در میان دانشجویان از طریق ایجاد محیطی پویا و برگزاری دوره ها، رویدادهای کارآفرینی و مسابقات و حمایت از ایده ها نوآورنه برتر.
۶- تشویق و ایجاد انگیزه در جهت تغییر رویه از تحقیقات نظری به تحقیقات کاربردی و درآمد زایی محصول نوآورانه.
۷- شناسایی و معرفی زمینه های جدید کارآفرینی در رشته های آموزشی دانشگاه جهت استفاده اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان.
۸- حمایت از گروه های نوآور (تیم های استارتاپی) و ایجاد بستر مناسب جهت تحول آفرینی و تجاری سازی ایده های محوری دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه و تشویق آنان به تشکیل گروه های نوآور و شرکت های دانشبنیان با اولویت بانوان به عنوان عضو موسس گروه نوآور.
۹- کمک به ساخت نمونه های اولیه یا پایلوت طرح های نوآورانه و تبدیل شدن نمونه های آزمایشگاهی به نیمه صنعتی بر اساس خدمات و حمایت های تعریف شده مرکز.
۱۰- ایجاد زمینه همکاری با مراکز نوآوری، تحقیقاتی و دانشگاهی کشورهای هم زبان و غیر هم زبان با هدف توسعه زمینه های کارآفرینی بانوان ایرانی.
۱۱-شناسایی و هدایت صاحبان سرمایه به فعالیت های کارآفرینانه.
۱۲- ایجاد و توسعه نهادها و مراکز فعال در تجاری سازی و توانمندسازی دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و فناوری.
۱۳- تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه از طریق برندسازی دانشگاه در مباحث نوآورانه.
۱۴- همکاری با سایر مراکز کارآفرینی و نهادهای تحقیقاتی در جهت هم افزایی فعالیت ها.
۱۵- همکاری با دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد و بهزیستی، اداره کل کار، رفاه و تامین اجتماعی و .. برای حمایت از بانوان روستایی، زنان سرپرست خانوار و آسیب پذیر. 
۱۶- ایجاد دفتر هدایت شغلی و کاریابی تخصصی با هدف ارائه خدمات کاریابی و تقویت و توانمندسازی مهارت های عمومی و تخصصی بانوان بر اساس نیاز بازار کار .
۱۷- جذب جویندگان کار و ارزیابی آنان بر اساس متود تخصصی شغلی و ایجاد زمینه جذب آنان در هسته ها و گروه های کارآفرین.